زهکشی گودهای ساختمانی

از مشکلات بزرگی که در زمان انجام دادن گودبرداری های پروژه های ساختمانی یا زهکشی گودهای ساختمانی با آن ها مواجه هستیم ورود آب به داخل محدوده ساختمان است. دلیل هایی که برای این موضوع وجود دارد(جریان های زیرزمینی، زیر سطحی، قنوات و یا نشت فاضلاب از سیستم های دفع فاضلاب ساختمان های همسایه) هستند که زهکشی ساختمان را در واقع می توان موثرترین روش برای مهار همچین اتفاقاتی برای پروژه های ساختمانی دانست. معمولا سیستم زهکشی گودهای ساختمانی کنار استفاده از عایق های ژئوممبران و یا آب بندی بتن  مورد استفاده قرار می گیرد تا از سازه ها در برابر اتفاقات زیرزمینی محافظت کند و هم اینکه از ورود هرگونه رطوبت به درون سازه ها پیشگیری و جلوگیری کند.

drainage-2

زهکشی گودهای ساختمانی

عایق بندی زهکشی گود ساختمانی

یکی از حساس ترین مراحلی که در عایق کاری ساختمان مورد نظر است زهکشی گودهای ساختمانی یا آب بندی گود ساختمانی می باشد. عایق کاری رطوبتی گود به کمک و استفاده از ایزوگام احتیاج به بستر سازی برای اجرای ایزوگام دارد ولی متاسفانه عمر این عایق رطوبتی بسیار پایین است که در بهترین حالت تقریبا ۵ سال بدون ترک می ماند. در دسته محصولات ژئوسنتتیکی که در گود برداری ها در زمینه عایق کاری رطوبتی مورد استفاده قرار می گیرد ورق های پی وی سی و پلی اتیلن که که به آنها ژئوممبران گفته می شود. که به شکل های رولی و با ضخامت  ۱٫۵ تا ۴ میلیمتر در عرض بین یک متر تا دو متر و در برخی موارد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. ژئوممبران ها بدون چسب واستفاده از جوش حرارتی به هم متصل می شوند و سطحی را ایجاد می کنند که برای آب ورطوبت غیرقابل نفوذ هیتند.

 کاربرد ژئوگرید

برای زهکشی گودهای ساختمانی گروهی از خانواده ژئوسنتتیک ها که جنس آنها پلی استر و پلی اتیلن و یا ترکیبی از این مواد می باشد و یا اینکه با مواد مشابه ترکیب می شوند و به صورت ورقهای مشبک شده ایجاد می شوند را ژئوگرید می گویند.هم مورداستفاده هستند که این ژئوگریدها در واقع به عنوات تقویت کننده مناسب مورد استفاده هستند. حال که تا حدودی با ژئوگرید آشنا شدیم می خواهیم درباره یک سری از کاربردهای آن در پروژههای ساختمانی صحبت کنیم و با این کاربردها هم آشنا شویم. از جمله کاربردهای ژئوگرید می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ژئوگرید باعث تقویت شیب ها می شود
  • از ریزش کوه، صخره های سنگی جلوگیری میکند
  • مقاومت های مکانیکی و کششی را بالا می برد
  •  مسلح کردن خاک
  • در استحکام و تثبیت شیب های تند با نماهای سبز و متنوع مورد استفاده قرار میگیرد.
  • ساخت و اجرای دیوارهای حائل خاک مسلح تا زاویه ۹۰ درجه
  • مسلح کردن دیوارهای گچی و سیمانی