افزودنی های بتن

[ad_1]

افزودني های بتن

افزودني های بتن به موادی به غير از سيمان، سنگدانه، و آب گفته می شود که به صورت پودر يا مايع، به عنوان يکي از مواد تشکيل‌دهنده بتن و براي اصلاح خواص بتن به  آن افزوده مي‌شود. به عبارت ديگر، افزودني‌ها اجزايي از بتن هستند كه براي اصلاح و بهبود خواص بتن و ملات تازه و سخت‌شده، به بتن افزوده مي‌شوند. افزودني‌هاي بتن به دو گروه مواد افزودني شيميايي و معدني تقسيم مي‌شوند.

افزودنی های بتن
افزودنی های بتن

علت استفاده از افزودنی ها، بهبود یا تغییر برخی از خواص بتن سیمان پرتلند و یا برای جبران برخی از کمبودهای موجود در بتن می باشد.

انواع افزودنی های بتن

الف – افزودنی های شیمیایی

۱- مواد افزودنی حباب زا:

در مهندسی عمران، به هر گونه ایجاد عمدی حباب‌های ریز هوا در بتن و به ماده‌ای که برای این کار به کار می‌رود افزودنی حباب هواساز گفته می‌شود. اضافه کردن مواد حباب‌ساز به بتن سبب تولید حباب‌های ریز هوا در داخل بتن و بین سنگ دانه‌ها می‌شود. این حباب‌ها باید پس از سخت شدن بتن یا ملات در آن باقی بمانند.

۲- ماده ی افزودنی تسریع کننده (تندگير كننده) :

ماده ی افزودنی است که سبب افزایش در نرخ هیدراسیون سیمان شده و در نتیجه موجب کاهش زمان گیرش و افزایش نرخ پیشرفت مقاومت و یا هر دو می گردد. تسریع کننده های بتنی سرعت سخت شدن اختلاط های سیمانی و بتن را افزایش می دهد. تسریع کننده های بتن کارکرد اصلی خود را در هوای سرد دارد.

مواد تسريع كننده به منظور تسريع در گيرش، سخت شدن و كسب مقاومت زودهنگام به كار مي‌روند. كلرور كلسيم از متداول‌ترين مواد تسريع كننده است،

۳- ماده ی افزودنی کندگیر کننده:

مواد افزودني كندگير كننده براي كاهش تأثير هواي گرم بر گيرش بتن، گاهي اوقات براي طولانی كردن زمان گيرش در كارهاي حجيم مانند سدهای بزرگ بتني يا پمپ كردن بتن در فواصل زياد يا حمل بتن آماده در مسافتهای دور به كار مي‌روند. مصرف اين مواد معمولاً موجب كاهش مقاومت اوليه بتن مي‌شود. اغلب كندگير كننده‌ها، روان كننده يا عامل كاهنده آب بتن نيز هستند. در برخي از آنها حباب هوا نيز ايجاد مي‌شود. معمول‌ترين كندگير كننده‌ها سولفات كلسيم است كه براي تنظيم زمان گيرش سيمان در موقع آسياب كردن كلينگر به آن اضافه می‌شود. شكر به مقدار حدود (۱/۰%) وزن سيمان اثر كمی در كندگير كردن دارد و هنگامی كه مقدار آن به (۲/۰%) برسد، ممكن است گيرش نهايي را تا ۷۲ ساعت نيز تأخير اندازد. پودر شير كم چربی، انواع نشاسته كلرورهای آمونيوم و آهن، اكسی كلرورها، برات و تارتارات كلسيم و بیكربناتهای قليايی گيرش سيمان را به تأخير می‌اندازند.

۴– ماده افزودنی هوا ساز:

افزودنی های گاز ساز دسته ای از افزودنی ها هستند که در مخلوط بتن تازه ، در طول فرایند هیدراتاسیون و قبل از اینکه گیرش اولیه خمیر سیمان صورت بگیرد ، حباب ها گاز تولید می کنند و به این ترتیب مقدار انبساط معینی را در بتن ، ملات یا گروت ایجاد می نمایند . این دسته از افزودنی ها را که با ایجاد و انفعالات شیمیایی با عناصر حاصل از هیدراتاسیون سیمان تولید گاز می کنند ، نباید با افزودنی های حباب ساز که صرفاً باعث پایداری خواب آب های ریز هوای موجود در بتن می شوند اشتباه گرفته شوند . یکی از مهمترین کاربردهای این افزودنی ها تولید بتن اسفنجی است این افزودنی ها برای کاهش میزان جمع شدگی گروت بهبود یکنواختی بتن ، تولید بتن متخلخل و خود تنیده استفاده شده و در پوشش های آب بند با پایه سیمانی نیز کاربرد دارد از جمله اثرات افزودنیهای گاز ساز در بتن کنترل آب انداختگی و نشسته به تن بهبود خاصیت هر کنندگی گروت و ملات و تولید بتن سبک اسفنجی می باشد .

۵- مواد افزودنی کاهنده ی آب (روان کننده ها)

مواد كاهنده آب براي كاهش مقدار آب اختلاط مورد نياز در توليد بتن با روانی معين يا افزايش رواني بتن براي مقدار معينی آب به كار مي‌روند. بسياري از مواد كاهش دهنده آب می توانند باعث تأخير در گيرش بتن شوند و برخي از آنها ممكن است تسريع كننده گيرش باشند و گروهی توليد حباب هوا نيز بنمايند. مواد كاهنده آب با مقدار سيمان و اسلامپ ثابت، باعث افزايش مقاومت بتن با كاهش در بروز خطر آب انداختن يا رو زده شدن بتن و جداشدگی اجزا و كاهش نفوذپذيری بتن مي‌گردند. مواد كاهنده آب، اغلب از اسيدهای ليگنوسولفينيك يا اسيدهای هيدروكسی كربوكسيليك و نمكهای آنها ساخته می‌شوند.

۶- افزودنی های کاهنده آب قوی (فوق روان کننده ها)

اين مواد گونه جديد از مواد افزودنی روان كننده و كاهش دهنده آب می باشند كه داراي اثر روان كنندگی بيشتری هستند، به لحاظ شيميايی مواد تغليظ شده فرم‌آلدئيد ملامين مي‌باشند كه تأثير زيادي در پخش ذرات سيمان داشته و معمولاً قدری كندگير كننده نيز هستند.

روان كننده‌های ممتاز در بتن‌ريزی مقاطع پر آرماتور، نقاط غير قابل دسترس، دال كف ها يا راه ها مصرف مي‌شوند، بدون اينكه نياز به مرتعش كردن داشته باشند. مصرف ديگر روان كننده‌هاي ممتاز در توليد بتن با كارايی عادی، ولي با مقاومت بسيار زياد به جهت كاهش قابل ملاحظه در نسبت آب به سيمان مي‌باشد. براي دستيابی به كارايی معين، ممكن است روان كننده‌های ممتاز تا (۳۵%) از ميزان آب بتن بكاهند و مقاومت ۲۴ ساعته بتن را (۵۰%) تا (۷۵%) بالا برند.

ب – افزودنی های معدنی :
پوزولان های خام یا آهکی
خاکستر بادی تولید شده از سوختن زغال سنگ بتمنس
خاکستر بادی معمولی تولید شده از سوختن زغال قهوه ای

افزودنی های بتن

[ad_2]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *